2022. október 9., vasárnap

Ahol az Egri csillagokat forgatták

Az elmúlt napokban egyfolytában esett az eső, igazi őszi időjárás volt. Valljuk be, ilyen alkalmakra nem szívesen szervezünk kirándulásokat. Azonban, hogyha az ember minden héten kétszer terepgyakorlatra megy, mint a Z-szakon, elkerülhetetlen, hogy borús, ködös, nyirkos, esős időben is útnak induljon. És mint aztán azt később megállapítja, jól döntött, hogy nem maradt inkább a négy fal között.

Már kora reggel óta egyfolytában zuhogott az eső. Mire az egyetemtől Pilisborosjenőre értünk, egy kicsit alább hagyott, mégsem tudtuk elővenni a füzetünket a jegyzeteléshez, így jobb híján telefonba írtuk az elhangzó információkat.

A vízfolyásokat és tócsákat kerülgetve tehát megkezdődött az aznapi terepgyakorlat, időnként meg-megálltunk megnézni néhány növényt. Megbeszéltük a nevüket, néhány jellegzetességüket, illetve a legfontosabbat, hogy hogyan lehet azokat egyszerűen felismerni. Számos növénnyel találkoztunk az út során: előfordult például kökény, kecskerágó, csipkebogyó, galagonya - az ágain zuzmókkal, ördögszekér és akác is. Az utóbbi kapcsán választ kaptunk arra, hogy az országban miért van annyi belőle, és hogy ez milyen következményekkel jár: Az akác Észak-Amerikában őshonos, hazánkba az 1700-as évek elején telepítették, elsősorban az Alföldre, a talaj és a homok megkötésének céljából. Azonban ez egy invazív faj: az új ökoszisztémába bekerülve rendkívül gyorsan terjed, miközben kiszorítja az ottani őshonos fajokat. A gyors terjedésére jó példa, hogy Európán belül hazánkban van a legtöbb akác, így hungarikummá nyilvánították.

Folytatva utunkat egy most már használaton kívüli murva bányához értünk. Jól megfigyelhető volt, hogy a bányászattal való felhagyás után a növények elkezdték visszahódítani a területet: azokon a helyeken, ahol megáll a víz (ez most még jobban látszódott), rezgő nyárfa nőtt, de telepített fenyvesek is megtalálhatóak a kopár fásítás (Kaán Károly elképzelése alapján a kopár területeket fenyvesek ültetésével akarták hasznosítani) eredményeképpen.
Azt is megállapítottuk, milyen kőzet található a bánya helyszínén: friss törési felületre sósavat cseppentettünk. Mivel nem tapasztaltunk pezsgést, így a vizsgált kőzet a dolomit.

Az ösvényen tovább indulva nem sokkal később megpillantottuk Gárdonyi Géza legismertebb regényéből készített film forgatási helyszínét. Az egri vár másolatát a filmforgatáshoz építették, mint az számunkra is kiderült, nem helyi, hanem keményebb, vulkáni kőzetből. A vár a film elkészültével magára maradt, köveit elhordták a környékbeli házak építéséhez, majd később, 2008-ban renoválták, melyet egy emléktábla is jelez a látogatók számára. Nagyon izgalmas volt a vár környékén mászkálni, sok jelenet helyszínét felismertük.

Utolsó állomásunk az ismert Teve szikla volt, mint ahogyan az sokak számára egyértelmű: nevét kinézetéről kapta. A Teve szikla a körülötte lévő sziklákkal együtt korábban dolomitbányaként üzemelt, napjainkban azonban természetvédelmi terület. Nem is gondoltuk volna, milyen izgalmas a sziklák fala. Ha az ember elég figyelmesen szemléli, a repedésekben kalcit kristályokat vehet észre.

A terepgyakorlat végére már elállt az eső, a köd felszállt, sőt egy kis időre a nap is kisütött. Mégsem sajnáltuk, a korábbi kevésbé jó időt, így is nagyon érdekes volt bejárni Pilisborosjenő területét.